Forældrerådets anbefaling

Når et barn starter i institution, sker der mange forandringer i hverdagen. En af de mere kedelige ting, der følger med, er øget risiko for at få diverse sygdomme (vira og bakterier).

Fra personalets side, bliver der gjort meget for, at mindske smittefladen. Men lige så vigtigt er det, at vi som forældre har stor mulighed for, at begrænse sygdomsmængden.

En af de største udfordringer for nye forældre er: ”Hvornår er mit barn for sygt til at komme i institution?”

Der findes ikke noget entydigt svar på dette. Børn kan reagere meget forskelligt på den samme sygdom, og nogle børn er oftere syge end andre, og bruger længere tid på at ”komme sig” igen.

Der er flere ting vi som forældre kan gøre for at mindske smitterisikoen og holde sygdomsforløb nede:

• er du i tvivl om dit barn er frisk / rask nok til at komme i institution, så ring og tal med personalet, frem for at møde op.
  • et ”halvsygt” barn har bedre af en dag hjemme med ro, der ofte vil betyde, at sygdommen ikke fremprovokeres eller endda går ”i sig selv”.
  • ofte vil et barn virke friskere hjemme end i institutionen. Selvom dit barn virker friskt om morgenen, betyder det ikke nødvendigvis, at det kan klare en hel dag i institution (HUSK dit barn skal være feberfrit en nat og gerne et døgn inden du afleverer det i vuggestue igen). Dit barn har godt af en ekstra dag hjemme, for at undgå tilbagefald. Desuden er immunforsvaret ofte nede efter en omgang sygdom, og dit barn vil derfor også være modtagelig for andre sygdomme.
  • praktiserende læger har forskellige holdninger til, hvornår dit barn er rask nok til at komme i institution, hvilket vil sige, at barnets læges anbefalinger ikke nødvendigvis er i overensstemmelse med det mest hensigtsmæssige. Institutionen følger embedslægens og socialcenterets læges retningslinjer. Brug Ring og tal med personalet, hvis du er i tvivl eller læs om sygdommen på Sundhedsstyrelsens hjemmeside (www.sst.dk) under ”Smitsomme sygdomme hos børn”.

Vejledende råd om, hvornår det er godt at holde dit barn hjemme:

• feber (38 C eller mere)
  • andre synlige symptomer
  • diarré eller opkast
  • er meget forkølet
  • hvis barnets almentilstand er så dårlig, at barnet ikke kan deltage i institutionens almindelige daglige aktiviteter, især hvis dette er kombineret med en forhøjet temperatur (mellem 37,5-38 C). En dårlig almentilstand kan også være, hvis barnet er meget ked af det i længere tid.

Sygdomsforløbet i en daginstitution, kan ofte komme ind i en ”ond” spiral, hvor børnene smitter hinanden og ikke rigtig bliver helt raske inden de får den næste sygdom.

Derfor husk på, det drejer sig ikke om hvorvidt personalet kan magte at håndtere ”halvsyge” børn, men meget mere om vores børns trivsel og velvære.

Ved at vi som forældre lader tvivlen komme vores børn til gode, kan vi være med til at holde sygdomsniveauet nede. Ved at holde vore børn hjemme en ekstra dag, og ved at følge personalets råd og vejledning, kan vi hjælpe hinanden med, at vores børn bliver mindre syge.

Har du brug for flere gode råd eller bare en snak, kan du altid kontakte en fra forældrerådet.

Med venlig hilsen forældrerådet i Dronning Louise